Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Nie sprinter, ale oszczędny

Ciągnik siodłowy DAF XF105.460 ATe
19.04.2013 00:00:00
To ma być bohater roku 2013 na rynku długodystansowych pojazdów ciężarowych w Polsce. Przewoźnicy, w obawie przed droższymi ciągnikami Euro 6, jakie będą oferowane od początku 2014 r. mają kupować "rzutem na taśmę" ciężarówki Euro 5 (ewentualnie EEV). DAF XF 105 w specjalnej, oszczędnej wersji ATe ma być odpowiedzią na taki popyt.
Parametry techniczne ciągnika XF 105 w wersji ATe (Advanced Transport Efficiency) zoptymalizowano w celu uzyskania maksymalnej wydajności i oszczędności oraz możliwie najmniejszego wpływu na środowisko naturalne.
Opływowy zestaw
Aerodynamikę ciągnika i naczepy poprawiono instalując komplet spoilerów dachowych i osłon bocznych w połączeniu z fartuchami bocznymi. Opony charakteryzujące się małym oporem toczenia również należą do wyposażenia standardowego.
Udoskonalony zespół napędowy
XF 105 ATe jest napędzany silnikiem Paccar MX o pojemności 12,9 l i mocy 460 KM, w wersji EEV. Diesel ATe zawiera wszystkie najnowsze udoskonalenia w konstrukcji jednostki (tłoki i pierścienie zmniejszające tarcie wewnętrzne, zoptymalizowany układ wtrysku paliwa, układ smarowania oraz udoskonalony układ sterujący silnika, zamknięte obudowy nie tylko w turbosprężarkach, lecz również w module kolektora wydechowego - zwiększenie wydajności układu). Efektem jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz redukcja emisji CO2. Aby zwiększyć świadomość kierowcy, na głównym wyświetlaczu na desce rozdzielczej podawane są informacje dotyczące aktualnego i wcześniejszego spalania oleju napędowego.
Silnik wyłącza się automatycznie po pięciu minutach pracy na obrotach jałowych. Fabrycznie ustawiona prędkość maksymalna jest ograniczona do 85 zamiast 89 km/h, co umożliwia dalsze zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2.
Silnik współpracuje z automatyczną 12-stopniową skrzynią biegów AS Tronic, z trybem zmiany przełożeń dobranym pod kątem zmniejszenia spalania ON. Zmiana przełożeń odbywa się płynnie, niemal niezauważalnie. Na odcinkach dróg lekko opadających, można puścić gaz i rozpędzony zestaw mknie, jakby skrzynia była na neutralnym biegu, nie hamuje.
Bez podkręcania obrotów
Układ napędowy z redukcją 2,69: 1, pozwala osiągnąć optymalne zużycie paliwa. Charakterystyczne podczas jazdy takim ciągnikiem są niskie obroty silnika. Na najwyższym biegu przy prędkości 80 km/h nie przekraczają 1.200 obr/min, lokują się w dolnej strefie zielonego pola na obrotomierzu, co oznacza jazdę oszczędną. Skutkiem ubocznym jest pogorszenie dynamiki. Na pochwałę zasługuje też wyciszenie silnika i kabiny. Przy wspomnianej prędkości słychać tylko szumy opływowe.
Jak jest w praktyce z zużyciem paliwa? Kierowca firmowy DAF-a, który przyprowadził 40-tonowy, a więc w pełni załadowany zestaw z Holandii do Słupska, na blisko 1.100-kilometrowej trasie uzyskał średnie zużycie paliwa 28,3 litra na 100 km (taki wynik pokazał komputer zamontowany specjalnie na okoliczność jazd próbnych). Jak pokazuje rezultat kierowcy DAF-a, można rzeczywiście jechać oszczędnie. Trzeba tylko z pewną rezerwą czasową planować trasy, bo niekiedy prędkość ograniczona do 85 km/h może w efekcie oznaczać nieco dłuższy czas przejazdu.
Kierowca wspomagany
Jazda takim XF-em jest komfortowa, zawieszenie znakomicie niweluje nierówności na drodze. Model ATe jest wyposażany w tempomat adaptacyjny (ACC), który pomaga zmniejszyć spalanie. Obejmuje on funkcję ostrzegania przed uderzeniem w przód pojazdu FCW (Forward Collision Warning). Z ACC możemy spokojniej jechać za innym pojazdem - nasz ciągnik utrzymuje zadaną odległość, gdy trzeba zwalnia lub przyspiesza. Zdarzają się pomyłki, np. automatyczne awaryjne hamowanie na łuku drogi, gdy w polu "widzenia" radaru pojawia się słupek na poboczu. Trzeba wtedy nacisnąć pedał przyspieszenia, aby wyłączyć nagłe hamowanie. Takie niedoskonałości są typowe dla tego systemu, spotykaliśmy się z nimi także podczas jazd ciężarówkami innych marek. Bilans jednak jest na plus, jedzie się bezpieczniej, radar nigdy się nie zagapi, tak jak kierowca.
Z kolei asystent utrzymywania pojazdu w pasie ruchu sygnalizuje najeżdżanie na linie ograniczające pas. Bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy przysypiają za kierownicą. Kolejny elektroniczny pomocnik, Hill Start, ułatwia ruszanie na wzniesieniu. Wreszcie system VSC (Vehicle Stability Control), jeszcze do niedawna znany tylko z samochodów osobowych (ESP) zarządza rozdziałem siły napędowej na koła i hamulcami, aby zachować sterowność na śliskiej nawierzchni, gdy koła zaczynają tracić przyczepność.
Ciekawostką w tym aucie była kamera umieszczona z boku kabiny, umożliwiająca dokładną obserwację obszaru po prawej stronie pojazdu, czyli likwidująca tzw. martwe pole. Kabina Space Cab jest przestronna. Tunel silnika jest na tyle niski, że kierowca o wzroście do 180 cm może stojąc na nim swobodnie się wyprostować i wygodnie przebrać na postoju. Wyposażenie jest komfortowe. Nie brakuje pojemnych schowków. Łóżko jest wygodne - szerokie i z grubym materacem z gąbki.
Kierowca takiego pojazdu musi nauczyć się przewidującej jazdy, np. odpowiedniego rozpędzania, bo "oszczędne" przełożenie powoduje, że pojazd jest nieco słabszy. Ciągnik w takiej konfiguracji nie jest sprinterem, ale odpłaca się niedużym zużyciem paliwa.
Podstawowe dane DAF FT XF105.460 ATe
Rozstaw osi 3,6 m
Typ kabiny Space Cab, z zawieszeniem mechanicznym
Silnik/pojemność skokowa Paccar MX340 6-cylindrowy EEV/12,9 l
Skrzynia biegów AS Tronic, 12-biegowa z funkcją Hill Start Aid (HSA)
Moc maksymalna 460 KM przy 1.500-1.900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2.300 Nm przy 1.000-1.410 obr/min
Zbiornik paliwa aluminiowy, 430 l
Zawieszenie przednie resory paraboliczne
Zawieszenie tylne pneumatyczne
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: VSC, ASR, ABS, EBS, hamulec silnikowy MX, tempomat adaptacyjny ACC, reflektory biksenonowe, asystent utrzymania pasa ruchu (LDWS), elektryczne szyby i lusterka (ogrzewane), spoilery i kurtyny aerodynamiczne, airbag kierowcy, fotel kierowcy Super Air (pneumatyczny, ogrzewany), tapicerka Alcantara + skóra, welur, ogrzewanie postojowe, rygiel Night Lock, aluminiowe felgi, klimatyzacja, chłodziarka.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.