Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Bezpieczniejsza jazda z przyczepą kempingową

Dzięki systemowi AL-KO Trailer Control ATC
09.05.2014 00:00:00
Przy pomocy nowego, elektromechanicznego systemu można znacznie zwiększyć stabilność jazdy z przyczepą kempingową. System ATC oferowany przez specjalistów od podwozi z AL-KO w Kötz, nadaje się równie dobrze na wyposażenie seryjne, jak i do montażu indywidualnego.
Troska o wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy przyczepą kempingową ma w firmie AL-KO długą tradycję. Niezależne testy wielokrotnie wykazały skuteczność takich ambitnych koncepcji jak szeroko rozpowszechnione, sześciokątne osie na gumowych drążkach skrętnych typu delta czy niezawodne zaczepy kulowe ze stabilizatorem serii AKS. Teraz AL-KO stawia następny krok i oferuje system, który potrafi już u źródła wyeliminować niebezpieczne kołysanie i wężykowanie przyczepy - AL-KO Trailer Control, w skrócie ATC.
Właśnie dzięki współpracy z dotychczasowymi zaczepami kulowymi ze stabilizatorem (AKS), w których okładziny cierne dociskają kulę haka sprzęgu, system ATC może zapewnić maksimum bezpieczeństwa jazdy.
Przyczepy kempingowe, choćby tylko z powodu swej wielkości nie należą do najbardziej stabilnych, bo to wynika z praw fizyki. Dlatego trzeba wykorzystać wszelkie możliwości techniczne, aby podwyższyć krytyczną prędkość w tej klasie pojazdów.
Dzięki zastosowaniu zaczepów kulowych ze stabilizatorem AL-KO AKS udało się w kilkuset tysiącach przyczep zwiększyć o 20-30% tzw. prędkość krytyczną. Jednakże przyczepa, która przy prędkości krytycznej lub powyżej niej wpadnie w kołysanie i wężykowanie, nie jest w stanie sama się uspokoić i stwarza ekstremalnie niebezpieczną sytuację. Właśnie wtedy zaczyna działać system ATC i podaje bezpośrednio na przyczepę ściśle odmierzony impuls hamowania, który skutecznie eliminuje wahadłowe ruchy i bez udziału kierowcy powoduje uspokojenie pojazdu.
ATC posiada system wymyślnych czujników, które nieustannie kontrolują wszystkie ruchy przyczepy i generują sygnał, informujący o stateczności w danym momencie. Elektronika wcześnie wykrywa skłonność do kołysania na podstawie charakterystycznych okresów i przebiegu wahadłowych drgań nawet w czasie pokonywania łagodnych krzywizn i praktycznie w każdych warunkach i we wszystkich sytuacjach drogowych. Analiza prowadzona w inteligentnym trybie przez procesor ATC pozwala nawet rozpoznawać, czy kołysanie przyczepy wygaśnie samoczynnie. Tylko wtedy, gdy to nie nastąpi, silnik elektryczny uruchamia hamulce przyczepy i łagodnie hamuje cały pojazd. Dzięki temu hamulec jest używany oszczędnie i można zrezygnować z instalowania kosztownego czujnika temperatury.
Kompletny układ czujników ATC, elektroniczne sterowanie oraz silnik elektryczny do uruchamiania hamulców mieszczą się w zwartej obudowie, którą stosunkowo niewielkim nakładem można zainstalować z tyłu osi, połączyć z hamulcami oraz obwodem elektrycznym przyczepy - źródłem zasilania (wtyczka 13 biegunowa).
Po podłączeniu wtyczki do gniazda samochodu system ATC przeprowadza automatycznie test: uruchamia jednokrotnie hamulce, sprawdza czujniki i poprawność działania systemu. Dodatkowo zamontowana dioda na urządzeniu najazdowym pokazuje gotowość systemu. Natomiast w kabinie samochodu można zamontować bezprzewodowy ATC-Display, który monitoruje pracę systemu.
Wielu producentów przyczep kempingowych przedstawia do wyboru modele już seryjnie wyposażone w system AL-KO ATC. Aby zainstalować system ATC w już posiadanej przyczepie trzeba się będzie liczyć z wydatkiem około 600 euro (bez kosztów montażu i ATC-Display).
AL-KO ATC Trailer Control został zamontowany już w 90.000 przyczepach (stan 4/2014).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.